Szentségimádás

on .

Kedves tanárok, munkatársak és diákok!

Január 10-től elindult iskolánkban a Szentségimádás.
Lehetőség nyílik az elcsendesedésre, Jézussal való beszélgetésre, a Nála való erőgyűjtésre a Kápolnánkban.

Szeretettel hívunk és várunk benneteket hétfőn és pénteken az 5. óra utáni nagyszünetben!

MUSTÁRMAG foglalkozás – Christmas traditions in the UK

on .

2024. 12.09-én az angol nyelvtanárok közössége tehetségszűrő és kulturális
ismereteket nyújtó foglalkozást tartott az 5. évfolyamos tanulók számára.


A kisdiákok csapatokban dolgoztak és négy állomást érintve értek célba. A
különböző helyszíneken változatos, képességeket felmérő, ismeretbővítő,
ugyanakkor fejlesztő feladatokat kellett megoldaniuk, a logikai gondolkodástól
kezdve, a hallott és olvasott szövegértésen keresztül, a kézügyesség területéig.
Tematikájában az angol karácsonyi és a keresztény hagyományok egyaránt
megjelentek. Éneklés és szerény agapé zárta a jóhangulatú délutánt.
Merry Christmas to everyone!

 

Karácsonyi koncert

on .

Szeretettel hívunk és várunk minden kedves érdeklődő hozzátartozót december 18-án karácsonyikoncertünkre és adventi vásárunkra.

Az adventi vásár 16:30 órakor nyit, a koncert 17:00 órakor kezdődik.

 
A részvétel regisztrációhoz kötött, ami az alábbi űrlapon érhető el:
 
 
Regisztrálni december 17-e, kedd 15 óráig lehet.
 

Szent Rita Óvoda szereplés

on .

A Fráter kórus diákjaival 2024. december 9-én adventi koncertet tartottunk a Szent Rita Óvodában. Az óvodások velünk együtt is énekeltek, lelkes kis közönségre leltünk bennük. Diákjaink gitározással, csengettyűzéssel tették maradandóvá a zenei élményt.
Felkészítő tanár: Bánvölgyiné Hortobágyi Hajnalka
 

Mozaikok a közlekedés történetéből

on .

2024. november 18-án került sor iskolánkban a történelmi témájú tehetséggondozó MUSTÁRMAG program megvalósítására. Témánk: Mozaikok a közlekedés történetéből. Az 5. évfolyam tanulóival először az összetolt padokon egy időszalagot hoztunk létre: a távoli őskort ugyan csak jelöltük, de az időszámítás száz éveinek kis tábláit örömmel, ügyesen ragasztották fel a gyerekek. Ezt követően jellegzetes közlekedési eszközök képeit kapták puzzle-szerűen felvágva, s csoportokban állították össze, ragasztották egy-egy lapra a képeket. Ezeket együtt elhelyeztük az időszalagon. Külön beszéltünk a szárazföldi, a vízi, majd a megjelenő légi közlekedés eszközeiről, a fejlődés okairól. Mindenkinek volt egy-egy megjegyzése: megtalálták a rejtett érdekességeket, a kapcsolatokat, a változások jelentőségét, eredményeit. Az utolsó tíz percben egy kisfilmet néztünk meg, melyben a különböző autógyárak elképzeléseit láthattuk a jövőbeli utazás változatairól. Itt aztán mindenkinek
volt véleménye: melyik miért jó vagy éppen szerinte nem megvalósítható… A jövő lelkes kis mérnökjelöltjeiként szóltak hozzá az általuk látott variációkhoz. Hangulatos, vidám órát töltöttünk együtt.

Hernádiné Győri Zsuzsanna szaktanár

Martinstag

on .

2024.11.11.-én első alkalommal rendezte meg a Fráter György Katolikus
Gimnázium és Kollégium „Martinstag” versenyét.
A keresztény értékek szellemében és az adventi időszak közeledtével
ösztönöztük a tanulókat, hogy ne feledkezzenek meg a hétköznapokban sem a
keresztény hit alapvető értékeiről, azaz a szeretetről, a megbocsátásról, a
türelemről és a jóságról.
A köszöntő után a 7.a osztály németes diákjai egy dallal kedveskedtek a
résztvevőknek, majd elkezdődött a verseny.
A versenyen két kategóriában 2 fős csapatok mérték össze tudásukat. Először egy
rövid írásbeli tesztet töltöttek ki, majd egy internetes felületen mérték össze a
diákok a Márton napi hagyományokhoz kapcsolódó ismereteiket.
Amíg az egyik kategóriában versenyeztek, addig a másik kategória diákjait
DÖK-ös segítőink vezették körbe iskolánkban. A kísérő pedagógusok pedig
előadást hallhattak iskolánk képzéseiről, tanulmányútjairól.
A 6.a és 7.a osztályosaink saját készítésű libás kekszekkel kínálták a diákokat, a
verseny végezetével pedig lámpásokkal díszített teremben pihenhették ki
magukat „vendégeink”.
Köszönjük, hogy együtt lehettünk ezen a napon és kívánok mindenkinek áldott,
békés adventi felkészülést és örömteli ünnepvárást! Boldog Szent Márton napot!

Hausel Krisztina

 

CHAROLAIS, AVAGY HOGYAN LEGYÉL AGRÁRMÉRNÖK VAGY JÓ GAZDA?

on .

CHAROLAIS
 AVAGY HOGYAN LEGYÉL AGRÁRMÉRNÖK VAGY JÓ GAZDA?
 
Osztályunk (6. B) egy különleges, iskolán kívüli  programon vett részt a pályaorientációs napon: ellátogattunk Kosztek János és felesége, Zsuzsi családi szarvasmarhatenyésztő gazdaságába Felsőzsolcára. 
Rengeteg érdekes élményben volt részünk: megismerhettük közelebbről a híres francia tenyésztésű Charolais marhák világát. Megtudtuk, mi a különbség a tejelő és húsmarha között, melyből közel 220 darabot nevel ez a családi gazdaság. Naponta 2 kg-t is híznak!  Bálákon üldögélve és ugrándozva, az állatokat etetve megvizsgálhattuk, mi a széna és a szalma. Meglátogattuk Izidort, a bikát, aki minden kisboci papája. Felmászhattunk a traktorra, tanárainkat bezárva és megmázsálva kimutathattuk, mennyit is nyomnak az élet mérlegén. Traktorvontatta pótkocsin végigszáguldoztunk a család 350 hektáros területén, ahol nem volt előttünk határ se az autópálya, se a gát. Köszönjük a Kosztek család szerető nyitottságát; 3 gyermekük is valamikor a Fráterbe járt és Török Márton apuka hangulatos, színvonalas bemutató idegenvezetését! 
Ha most nem kaptunk kedvet a gazdálkodáshoz, akkor soha!
Szeitzné Viski Erika 
osztályfőnök 
 

Látogatás a Herman Ottó Régészeti Látványtárban

on .

Régészeti Látványtár

Az osztályunkkal ellátogathattunk történelemóra keretén belül a miskolci Herman Ottó Múzeum Régészeti Látványtárába.

Itt nagyon sok dologgal megismerkedhettünk a múltunkkal kapcsolatosan, többek között azzal, hogy milyen eszközöket használtak a középkorban a különböző társadalmi rétegek: a földművelő parasztság, lovagság, nemesi főurak és asszonyok.

A jobbágyoknak, jobbágyasszonyoknak nagyon eltérő volt az életük, mint egy nemesnek vagy nemeshölgynek. A földeken dolgoztak, földalatti veremházakban éltek, míg a nemesek várakban.

Először is megnézhettünk egy kisfilmet a miskolci történelemkutatás kezdeteiről, utána pedig bemehettünk egy terembe, ahol a múltunkkal kapcsolatos tárgyakkal találkoztunk, és egy kicsit meséltek is nekünk ezek használatáról, kézbe fogva megvizsgálhattuk őket.

Ezek után betekintést nyerhettünk a „mosóba”, ahol a csontokat, koponyákat tisztítják, és a még meg nem mosottakat tárolják. Ezekről a koponyákról meg lehet állapítani, hogy férfié vagy nőé, továbbá azt is, hogy mennyi idősek.  Megdöbbentünk az itt tárolt csontok mennyiségén. Különös élményben is volt részünk: meg is foghattuk őket, gyermek, női és férfi koponyát, combnyakcsontot is.  

Nagyon tetszett az egész látogatás. Számomra a legérdekesebb a koponyák és csontok voltak. A legérdekesebb az volt, hogy ezeket megfoghattuk, hiszen még nem láttam ilyet élőben.              

Szabó Éva Hanna 6.b

Képek